Twinkle | Digital Commerce

GfK: ‘AGF één van de belangrijkste drivers voor online boodschappenmarkt'

2018-06-07
1000623
  • [nieuws]
  • 2:04

Op de boodschappenmarkt behoren groente en fruit tot de meest gekochte producten; toch durven internetshoppers het vaak niet aan die online te bestellen. Van de online supermarktklanten koopt 28 procent de AGF-artikelen überhaupt niet via internet.

Dat blijkt uit cijfers die GfK vanmorgen presenteerde tijdens Food & E-commerce in CineMec te Utrecht. Er blijkt voor de online foodmarkt een uitdaging te liggen in het verssegment: gemiddeld schaft de supermarktklant namelijk 100 keer per jaar verswaren aan. ‘De productgroep met de hoogste aankoopfrequentie’, constateert GfK-onderzoeker Lenneke Schils. Albert Heijn haalt 11 procent van zijn online omzet uit groente en fruit; bij Jumbo bedraagt dat aandeel 13 procent, bij Picnic 17 procent.

Klachtgevoelig

Een mogelijke oorzaak daarvan ligt bij de klachtgevoeligheid van verswarenorders. In de top-3 van meest gehoorde klachten over online bestelde boodschappen staat een kwaliteitsprobleem op versgebied op de tweede plaats, direct na een verkeerde aflevering. Over de gehele linie blijkt het aantal klachten ook iets gestegen: de meeste daarvan gaan over leveringen van Picnic (47 procent), gevolgd door die van Hoogvliet (44 procent).

Totale bestedingen

Die percentages gaan hand in hand met een groeiend marktaandeel: Picnic bezit inmiddels 11 procent van de online boodschappenmarkt, aldus GfK. Klanten komen er op jaarbasis het vaakst terug: gemiddeld koopt de Picnic-klant er 12,4 keer per jaar en besteedt er 513 euro. De online winkelmand van Albert Heijn blijkt op jaarbasis het grootst: gemiddeld 819 euro.

Lage loyaliteit

De online supermarktklant blijkt niet bepaald eenkennig. Ruim driekwart van de shoppers op ah.nl besteedt daar 25 procent of minder van zijn budget: slechts 13 procent geeft er tussen de 25 en 50 procent budget uit, maar één op de tien koopt meer dan de helft van zijn boodschappen. Bij Picnic en Jumbo gelijkende verhoudingen: 87 procent van de bezoekers op Jumbo.com blijkt er minder dan of een kwart van zijn boodschappenbudget te besteden, tegenover slechts 9 procent die er de helft of meer koopt.

Interesse voor online food

Hoewel volgens de onderzoekscijfers van GfK momenteel slechts 4 procent van de totale Nederlandse FMCG-markt uit online verkopen bestaat, ligt het potentieel bij millenials hoger: zij besteden tien procent van hun boodschappenbudget in webwinkels.

Driekwart van alle consumenten blijkt niet bereid binnen een halfjaar boodschappen online aan te schaffen; 6 procent ziet dat wél zitten. Het aantal Nederlandse consumenten dat meer dan de helft van zijn boodschappenportemonnee bij ah.nl, Jumbo.com of Picnic uitgeeft, door GfK als 'primaire online shopper' aangeduid, is verhoudingsgewijs nog klein: 1,3 procent.